Bewijsstuk 3: Enquête Interne Communicatie NS Fiets

Taakomschrijving

In het kader van een verbetertraject voor de interne communicatie bij NS Fiets heb ik een enquête opgesteld en verspreid. Deze enquête had als doel om inzicht te krijgen in de ervaringen, behoeften en knelpunten van medewerkers. De input vormt een belangrijk startpunt voor het opstellen van een concreet verbeterplan.

Leerdoelen

  • Projectmanagement
    Ik hou mijn agenda bij waardoor ik exact weet wanneer wat moet gebeuren. Wat mij hierbij helpt is het zichtbaar maken van mijn voortgang, wat mij rust geeft.

  • Plannen en prioriteren
    Ik wil acties beter leren opbreken en ze efficiënt inplannen. Door taken overzichtelijk te maken en deadlines helder te houden, vergroot ik mijn grip op het proces.

  • (Beeld)taal
    Ik wil leren hoe ik communicatievraagstukken, zoals huisstijl en toon, goed kan vertalen naar duidelijke vragen en visuele middelen. Feedback vragen en kijken naar voorbeelden helpt mij hierin.

Gewerkte competenties

  • Projectmanagement

  • Plannen en prioriteren

  • Flexibel inzetbaar zijn

  • Samenwerken

  • Onderzoekend vermogen

  • (Beeld)taal

  • Reflecteren

  • Inzicht en verantwoorden

Proces en Aanpak

1. Eerste versie opstellen
Op basis van eerdere gesprekken met collega’s en mijn stagebegeleider heb ik drie hoofdvragen geformuleerd die de kern vormden van de enquête. Deze vragen vertaalde ik naar duidelijke secties met Likert-schalen, open vragen en voorkeursopties voor communicatiekanalen.

2. Feedbackronde bij medestudent
Ik heb bewust gekozen om mijn eerste versie voor te leggen aan een medestudent met vergelijkbare ervaring. Dit hielp mij om blinde vlekken te signaleren. Hier kwam waardevolle feedback uit, met name over formuleringen en structuur.

3. Versie 2 bespreken met begeleiders
De verbeterde versie heb ik vervolgens gedeeld met mijn stagebegeleider Iris en een aanspreekpunt binnen NS Services. Op basis van hun feedback paste ik de taal aan om deze beter aan te laten sluiten bij de doelgroep. Dit is een goed voorbeeld van mijn leerproces rondom (beeld)taal en communicatie.

4. Verspreiding via nieuwsbrief
Ik nam het initiatief om voor te stellen de enquête via de interne nieuwsbrief te verspreiden. Dit werd opgepakt en uitgevoerd door middel van een QR-code in de digitale nieuwsbrief.

Resultaat

De enquête is succesvol verspreid en de reacties worden momenteel geanalyseerd. De opbrengsten vormen de basis voor het opzetten van een klankbordgroep die zich zal buigen over verbeteracties in de interne communicatie.

Reflectie

Door deze taak heb ik veel geleerd op het gebied van projectmatig werken. Ik werkte met een duidelijke planning en hield mijn voortgang bij in mijn agenda. Dit gaf me overzicht en rust, wat goed aansluit bij mijn leerdoel. Door te laten zien waar ik mee bezig was, bleef ik ook betrokken bij de voortgang van het bredere project.

Het opbreken van acties en het plannen in de tijd (leerdoel Plannen en prioriteren) lukte goed: van het opstellen van vragen tot aan het verspreiden van de enquête zat een duidelijke lijn. Ik kon flexibel omgaan met feedback en verwerkte dit snel en doelgericht.

Tot slot heb ik gewerkt aan mijn leerdoel rond (beeld)taal. Door veel aandacht te besteden aan de formulering van vragen en te zorgen dat deze visueel en inhoudelijk aansloten bij de doelgroep, kon ik de boodschap effectief overbrengen. Feedback hielp mij dit scherp te krijgen.

Deze opdracht heeft me niet alleen vaardigheden opgeleverd, maar ook het vertrouwen dat ik zelfstandig en in samenwerking tot een waardevol eindproduct kan komen.

V1

V2

Definitieve versie:

Maak jouw eigen website met JouwWeb