Bewijsstuk 4: Reflectieverslag – Fietsenstalling Station Zaltbommel (Pilot Signing)
Taakomschrijving
Vanuit mijn stagebegeleider Iris kreeg ik de opdracht om de situatie bij de onbemande fietsenstalling van station Zaltbommel te onderzoeken. Er waren meldingen binnengekomen dat hier regelmatig fietsen buiten de stallingen geplaatst werden, wat voor overlast en onduidelijkheid zorgde. Mijn taak was om te kijken of er vanuit communicatieoogpunt een actie mogelijk was om dit gedrag positief te beïnvloeden. Na een locatiebezoek en gesprekken met gebruikers heb ik een verslag opgesteld en gepresenteerd aan de districtsmanager. Op basis daarvan mocht ik een voorstel doen voor een pilot met aangepaste signing.
Leerdoelen
-
Projectmanagement
Ik hou mijn agenda bij waardoor ik exact weet wanneer wat moet gebeuren. Wat mij hierbij helpt is het zichtbaar maken van mijn voortgang, wat mij rust geeft. -
Plannen en prioriteren
Ik wil acties beter leren opbreken en ze efficiënt inplannen. Door taken overzichtelijk te maken en deadlines helder te houden, vergroot ik mijn grip op het proces. -
(Beeld)taal
Ik wil leren hoe ik communicatievraagstukken, zoals huisstijl en toon, goed kan vertalen naar duidelijke vragen en visuele middelen. Feedback vragen en kijken naar voorbeelden helpt mij hierin.
Gewerkte competenties
-
Projectmanagement
-
Plannen en prioriteren
-
Flexibel inzetbaar zijn
-
Samenwerken
-
Onderzoekend vermogen
-
(Beeld)taal
-
Reflecteren
-
Inzicht en verantwoorden
Proces en Aanpak
1. Vooronderzoek en locatiebezoek
Na de opdracht van Iris heb ik een klein vooronderzoek gedaan naar eerder ingezette communicatiemiddelen en gedrag rondom fietsenstallingen. Daarna ben ik zelf naar station Zaltbommel gegaan om de situatie in kaart te brengen. Ik observeerde de plaatsing van fietsen en sprak kort met drie gebruikers van de stalling.
2. Verslag en eerste presentatie
Op basis van mijn observaties heb ik een verslag opgesteld met mogelijke oorzaken, knelpunten en eerste suggesties. Dit heb ik gepresenteerd aan de districtsmanager Zuid, Jack. Tijdens dit gesprek bleek dat het probleem op meerdere locaties speelt. Jack vroeg mij een voorstel te maken voor een pilot op station Zaltbommel.
3. Analyse van richtlijnen
Jack stuurde mij documentatie door met richtlijnen voor communicatie-uitingen op stationsgrond. Hierin stonden eisen voor signing, toon en visuele stijl. Ik heb deze grondig geanalyseerd en meegenomen in het opstellen van mijn voorstel.
4. Ontwikkelen voorstel voor pilot
Met deze input heb ik een concreet voorstel geschreven voor een communicatieve interventie in de vorm van een duidelijke, visuele boodschap. Iris heeft mij feedback gegeven in het document. Deze feedback heb ik geïmplementeerd in mijn voorstel. Vervolgens heb ik mondelinge toestemming gekregen om het voorstel te presenteren, waarna ook Laura aansloot bij de presentatie aan Jack. Het voorstel voldoet aan de richtlijnen en is afgestemd op het gedrag dat we willen beïnvloeden. Jack neemt dit mee in verdere gesprekken met o.a. ProRail.
Resultaat
Ik heb zelfstandig een communicatief voorstel opgesteld voor gedragsbeïnvloeding bij fietsenstallingen op station Zaltbommel. Dit voorstel kan dienen als pilot voor vergelijkbare situaties op andere stations. Mijn verslag en presentatie zijn positief ontvangen, en mijn input wordt meegenomen in toekomstige besluitvorming.
Reflectie
Deze opdracht heeft me veel geleerd over zelfstandig projectmatig werken. Ik hield mijn agenda en voortgang nauwkeurig bij, waardoor ik efficiënt kon schakelen tussen observatie, analyse en uitvoering. Dit gaf rust en overzicht, en hielp mij mijn leerdoel rond projectmanagement te realiseren.
Het proces dwong mij om taken op te delen in behapbare stappen en goed te plannen: eerst onderzoek, dan observatie, dan analyse, en vervolgens een ontwerpvoorstel. Dit sloot direct aan bij mijn leerdoel Plannen en prioriteren.
Ook het leerdoel (beeld)taal kwam sterk terug: ik moest bestaande communicatierichtlijnen interpreteren en vertalen naar visueel en tekstueel effectieve middelen. Het analyseren van huisstijldocumenten en het verwerken van richtlijnen in een creatief voorstel vroeg om nauwkeurigheid en gevoel voor vorm en inhoud.
Wat ik meeneem uit deze opdracht is het belang van goed luisteren, doorvragen en visueel denken bij communicatieproblemen in de praktijk. Deze ervaring heeft mijn zelfvertrouwen versterkt in het zelfstandig uitvoeren van kleinschalige communicatieprojecten.
Maak jouw eigen website met JouwWeb