Bewijsstuk 5: Kaartjes NS INT
Taakomschrijving
In opdracht van NS International heb ik kaartjes ontworpen die door de trainmanagers gebruikt kunnen worden om een persoonlijk berichtje aan reizigers te schrijven. De kaartjes zijn bedoeld om op een toegankelijke, menselijke manier contact te maken met reizigers, bijvoorbeeld om iemand te bedanken of een hart onder de riem te steken.
Leerdoelen
Projectmanagement
Ik wil leren om een opdracht van idee tot eindproduct zelfstandig op te pakken. Hierbij hoort het stellen van de juiste vragen, het maken van een planning en het tijdig opleveren van het gewenste resultaat.
(Beeld)taal
Ik wil mijn ontwerpvaardigheden versterken en beter leren hoe ik visuele middelen zoals kleurgebruik, typografie en compositie effectief inzet om een boodschap over te brengen.
Flexibel inzetbaar zijn
Ik wil mij blijven ontwikkelen in het snel kunnen schakelen bij wisselende opdrachten en onverwachte vragen, terwijl ik mijn kwaliteit bewaak.
Gewerkte competenties
-
Projectmanagement
-
Plannen en prioriteren
-
Flexibel inzetbaar zijn
-
(Beeld)taal
-
Communicatieve vaardigheden
-
Samenwerken
Proces
-
Opdrachtverkenning
Ik werd benaderd om te helpen bij een idee voor persoonlijke kaartjes in de internationale treinen. In overleg met mijn stagebegeleider en opdrachtgever Rob Richelle heb ik de context en verwachtingen in kaart gebracht. Ik stelde een aantal gerichte vragen om de opdracht duidelijk te krijgen: voor welke treinen zijn de kaartjes bedoeld, moet er standaardtekst op en in welke taal? -
Vormgevingskeuzes maken
Op basis van het gesprek besloten we om te kiezen voor een neutraal kaartje met het NS International-logo. Er zou bewust géén standaardtekst op komen te staan, zodat de trainmanager zelf iets persoonlijks kan opschrijven. Dit sluit goed aan bij mijn leerdoel rond (beeld)taal: de kracht zit hier juist in de eenvoud en de ruimte voor eigen interpretatie. -
Ontwerp en afstemming
Ik ontwierp de kaartjes in lijn met de visuele stijl van NS International. Daarbij hield ik rekening met zaken als ruimte om te schrijven, papierformaat, kleurgebruik en leesbaarheid. Ik stemde het ontwerp af met Rob en mijn stagebegeleider. Zij gaven akkoord op het ontwerp, waarna de kaartjes naar de interne drukwerkplek zijn gestuurd voor productie.
Resultaat
Het kaartje is goedgekeurd en wordt voor de zomer verspreid onder de internationale treinen. Daarmee is het eindproduct succesvol gerealiseerd binnen de gewenste planning.
Reflectie
Deze opdracht gaf me de kans om zelfstandig een creatief idee te vertalen naar een concreet product. Ik leerde om proactief vragen te stellen bij onduidelijkheden, wat hielp om vanaf het begin helderheid te creëren. Het proces vroeg om flexibiliteit, omdat ik in drukke weken goed moest plannen en prioriteren.
Op het gebied van (beeld)taal heb ik bewust gekozen voor een eenvoudige en toegankelijke vormgeving. Juist omdat het kaartje in verschillende situaties gebruikt kan worden, moest het visueel neutraal zijn maar wel herkenbaar als NS International. De positieve feedback op het ontwerp bevestigde dat ik hierin goede keuzes heb gemaakt.
Tot slot was dit een voorbeeld van hoe ik als stagiair zelfstandig waarde kon toevoegen aan een tastbaar eindproduct. Ik voel me hierdoor sterker in mijn rol als communicatieprofessional.
Maak jouw eigen website met JouwWeb